Zbierka poviedok „Muži bez žien“ bola vydaná v roku 1927 a predstavuje druhú Hemingwayovu poviedkovú zbierku. Obsahuje 14 krátkych próz, ktoré spája téma mužov v situáciách, kde sú ženy neprítomné alebo stratené, či už fyzicky alebo emocionálne. Tieto poviedky odrážajú Hemingwayovo chápanie mužskej identity, vyrovnávania sa so stratou a traumou, a jeho skúmanie „kódu cti“ v drsnom svete.
„Zabijaci“
Jedna z najslávnejších Hemingwayových poviedok sleduje dvoch nájomných vrahov, ktorí prichádzajú do malej reštaurácie v meste s úmyslom zavraždiť bývalého boxera Oleho Andresona. Keď je Anderson varovaný, prekvapivo reaguje rezignáciou – nechce už utekať. Poviedka ilustruje Hemingwayov „princíp ľadovca“ – väčšina informácií zostáva pod povrchom. Čitateľ nikdy nezistí, prečo chcú zabijaci Andresona zabiť, ale tuší, že má temný pôvod v mafiánskom prostredí.
„V inej krajine“
Táto poviedka sa odohráva v nemocnici v Miláne počas prvej svetovej vojny a sleduje amerického vojaka, ktorý sa zotavuje z vojnových zranení. Zároveň sa spriatelí s talianskym majorom, ktorý stratil svoju mladú manželku. Poviedka skúma tému odcudzenia, straty a vyrovnávania sa so smrťou blízkej osoby, pričom zdôrazňuje rozdiel medzi fyzickým a emocionálnym zotavením.
Zbierka vznikla v medzivojnovom období, keď sa spoločnosť vyrovnávala s dopadmi prvej svetovej vojny. Mnoho veteránov sa vracalo domov poznačených fyzickými i psychickými jazvami. Súčasne prebiehala zmena rolí a vzťahov medzi mužmi a ženami. Obdobie prohibície v USA a Hemingwayov pobyt v Európe taktiež ovplyvnili námety a prostredie poviedok.
„Muži bez žien“ predstavuje dôležitý míľnik v Hemingwayovej tvorbe a americkej literatúre 20. storočia. Zbierka ďalej rozvinula jeho charakteristický štýl a tematické zameranie. Poviedky ako „Zabijaci“ sú dodnes považované za ukážkové príklady modernej poviedkovej tvorby a významne ovplyvnili ďalšie generácie spisovateľov.
Zbierka „Muži bez žien“ predstavuje Hemingwaya na vrchole jeho poviedkovej tvorby. Prostredníctvom minimalistického štýlu, pôsobivých dialógov a sugestívneho podtextu skúma tému mužov v krízových situáciách, často bez prítomnosti žien ako emocionálnej kotvy.
