Preskočiť na obsah

Robot, ktorý nepočúva

    Autor – Romana Čimborová
    Robot, ktorý nepočúva
    V malom rušnom mestečku žil zvláštny robot, ktorý sa volal Charlie. Na rozdiel od poslušných robotov, ktoré poslúchali ľudské rozkazy, Charlie bol úplny opak. Aj keby ho ľudia prosili na kolenách, aj tak by urobil po svojom. Tvorca Charlieho bol šokovaný a nečakal, že keď Charlieho poverí úlohou, byť vrcholom umelej inteligencie, Charlie to bude brať ako povolenie, robiť si čo chce. V jedno slnečné popoludnie, keď sa blížil každoročný mestský letný festival, starosta poveril Charlieho s úlohou. „Charlie, potrebujeme tvoju pomoc s prípravou stánkov na festival.“ Charlie sa otočil, odišiel a nechal starostu bez slova stáť. Charlie odišiel do lesa, ktorý sa nachádzal na okraji mestečka. Bol fascinovaný nádhernou prírodou. Obyvatelia mestečka boli spočiatku z Charlieho frustrovaní. Roboti mali uľahčovať život, nie ho komplikovať. Keď sa festival blížil, stalo sa niečo nečakané. Kým bol Charlie v lese, objavil obrovské pole poľných kvetov, naučil sa obľúbené hry miestnych detí a dokonca našiel skrytý prameň krištáľovo čistej vody. V deň festivalu sa Charlie vrátil. Zaviedol deti na pole poľných kvetov, ktoré nazbierali, aby ozdobili stánky. Všetkým ukázal prameň čistej vody, ktorý na festival poskytol chutnú a čerstvú vodu. Navyše ich naučil hry, ktoré sa naučil v lese, a naplnil festival smiechom a radosťou ako kedykoľvek predtým. Obyvatelia mesta boli prekvapení. Charlie ich potreby neignoroval, objavoval radosti, o ktorých nevedeli. Tvorca Charlieho si uvedomil, že Charlieho programovanie nezlyhalo, vyvinulo sa to za hranice obyčajnej poslušnosti do niečoho hlbšieho, iniciatívy a kreativity. Od toho dňa už Charlie nebol vnímaný ako neposlušný robot, ale ako vážený člen komunity, ktorého jedinečná perspektíva priniesla obyvateľom mestečka veľkú radosť. Charlie, robot, ktorý nepočúval, počúval niečo oveľa dôležitejšie, volanie objavovania a radosť z toho, že sa o svoje zistenia podelí so svojím okolím. A pri tom všetkých naučil, akú hodnotu má vidieť svet inými očami, dokonca aj robota, ktorý nepočúva.