R.U.R. (Rossumovi Univerzální Roboti) je známe divadelné dielo českého autora Karla Čapka, ktoré patrí medzi prvé skutočné vedecko-fantastické hry. Dej sa odohráva v blízkej budúcnosti a sústreďuje sa na továreň s názvom R.U.R., kde sa vyrábajú umelé bytosti – roboti. Títo roboti sú na prvý pohľad nerozoznateľní od ľudí, no nemajú city, dušu ani vedomie. Ich hlavným účelom je nahradiť ľudí v práci, urýchliť výrobu a odbremeniť ľudstvo od ťažkej fyzickej námahy. Spoločnosť ich vyrába vo veľkom množstve a rozváža po celom svete. Do tohto prostredia prichádza Helena Gloryová, idealistická a súcitná žena, ktorá je presvedčená, že roboty by mali mať práva a ľudskejšie zaobchádzanie. Jej príchod prináša do továrne nový pohľad – nie len na robotov ako na nástroje, ale ako na bytosti, ktoré si možno zaslúžia viac. Snaží sa zlepšiť ich postavenie, hoci sa stretáva s nepochopením. Postupne sa však ukáže, že roboty začínajú prejavovať známky vlastného uvedomenia. Začínajú chápať svoju situáciu, pociťujú nespravodlivosť a začnú sa búriť proti svojim tvorcom. Táto vzbura nakoniec vedie k tragickému vyvrcholeniu – roboty spôsobia zánik ľudstva. Všetci ľudia postupne zahynú, až na jediného – Alquista, jedného z posledných technikov, ktorý však nie je vedec, a preto nedokáže robotov znovu vyrobiť. Hra končí otvorene – objaví sa náznak nádeje v podobe dvoch robotov, ktorí začnú pociťovať niečo podobné láske, čím sa možno začne nová éra – tentoraz s „ľudskejšími“ robotmi. Téma diela je hlboká a stále aktuálna – otvára otázky vzťahu človeka a technológie, morálnych hraníc vedy, zodpovednosti za vlastné výtvory a nebezpečenstva odcudzenia. Karel Čapek sa zamýšľa nad tým, čo sa stane, keď technický pokrok predbehne ľudskosť a etiku. Hoci hra vznikla pred viac ako sto rokmi, jej posolstvo stále rezonuje v súčasnom svete, kde sa čoraz častejšie stretávame s otázkami umelej inteligencie a robotiky.
